Wat kost een laadpaal thuis? Een eigen laadpaal aan huis laten installeren, dat klinkt misschien wel erg aantrekkelijk. De energierekening is namelijk een stuk lager dan de kosten bij een openbare laadpaal en u weet dat er thuis altijd plek is, een slimme investering dus. Bent u benieuwd naar de precieze kosten? Dan bent u aan het juiste adres.
Op deze pagina gaan we in op de kosten van bij u thuis een laadpaal laten installeren en waar deze kosten uit bestaan, de soorten laadpalen (1-fase en 3-fase laadpalen voor thuis) en de elektriciteitskosten voor een laadpaal.
Wat zijn de installatiekosten voor een laadpaal?
De installatie van een laadpaal thuis brengt wel een aantal kosten met zich mee. Gemiddeld kost een eigen laadpaal installeren zo’n €2000, maar afhankelijk van de laadpaal zelf kan dit verschillen van €800 tot €2500. Waarom lopen deze kosten zo uiteen? Dat heeft te maken met de kosten van de installatie zelf. Wanneer u een laadpaal laat installeren, moet u rekening houden met de volgende kosten:
- De aankoop van de laadpaal of wallbox zelf, die kan verschillen per merk en per type;
- De installatiekosten voor de installatie van de laadpaal;
- De manier van bevestigen, aan de wand of als losstaande paal;
- De kosten voor de 3-fase aansluiting in uw meterkast, indien u een 3-fase laadpaal laat installeren;
- De kosten voor het aanleggen van het kabeltraject tussen de laadpaal en uw meterkast;
- Extra accessoires.
Hoelang duurt de installatie van de laadpaal?
Voor de installatie kunt u uitgaan van een halve dag tot een dag. Meestal is de installatie in minder dan een dag voltooid, maar hoelang de installatie precies duurt hangt af van uw woning en uw meterkast.
Soort laadpaal
Er zijn natuurlijk veel verschillende merken laadpalen, maar over het algemeen zijn er maar twee soorten laadpalen: 1-fase laadpalen en 3-fase laadpalen. Dit is vooral een technisch verschil. Een 3-fase laadpaal is namelijk een stuk krachtiger en gebruikt ook krachtstroom, maar laadt hierdoor ook een stuk sneller. Beide soorten laadpalen kunnen thuis worden geïnstalleerd. Een 1-fase laadpaal meestal direct, een 3-fase laadpaal na een aanpassing aan uw meterkast.
1-Fase laadpaal voor thuis
Een 1-fase laadpaal kan aangesloten worden op een standaard 230 volt (V)-aansluiting met een maximaal laadvermogen van 3,7 kilowatt (kW). Deze laadpalen kunnen aangesloten worden aan vrijwel de meeste meterkasten.
3-Fase laadpaal voor thuis
Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom: 3 keer 230 V. Het laadvermogen is 11 kW, meer dan drie keer hoger dan 1-fase.
Het is wel belangrijk om te weten dat niet iedere meterkast een 3-fase aansluiting heeft. Voor de installatie van een 3-fase laadpaal kunt u een aansluiting vragen bij uw netbeheerder. Alhoewel de prijs voor krachtstroom in kWh gelijk is aan ‘gewone stroom’, verbruiken apparaten met krachtstroom een stuk meer energie. Omdat de 3-fase laadpaal ook 3x zo snel oplaad en de auto dus sneller vol is, zullen de kosten niet hoger zijn dan bij 1-fase laadpaal.
Niet iedere auto is overigens geschikt om op te laden met een 3-fase laadpaal. Elke type laadpaal die u nodig heeft, hangt af van het type auto dat u nu heeft of in de nabije toekomst wilt aanschaffen.
Kosten voor thuisladen
U heeft eerder kunnen lezen wat de kosten voor het installeren van de laadpaal zijn. Alhoewel dat in het hogere prijssegment best een flink bedrag kan zijn, zijn de kosten van de laadpaal per kWh een stuk lager dan de prijs bij een publiek laadpunt.
In de zomer van 2023 stonden er zo’n 5000 laadpalen in Nederland. De laadpaal kosten kunnen per regio verschillen, maar ook per moment op de dag, vanwege de fluctuerende energieprijzen ook per dag. De energieprijs bij een publieke laadpaal kan oplopen tot zo’n €0,75 per kWh. Bij snelladen kan dit oplopen tot €0,90 per kWh. Daar komen ook nog andere kosten bij die worden verrekend in de prijs, die kunnen verschillen per laadpaal, afhankelijk van uw laadpas provider. Uw auto opladen aan een eigen laadpunt is dus voordeliger dan bij een publiek laadpunt.
De kosten van uw eigen laadpaal, wanneer deze eenmaal is geïnstalleerd, is een stuk lager en bestaat voornamelijk uit de energieprijs. Natuurlijk zijn de initiële kosten voor de laadpaal thuis hoger, aangezien de installatieprijs gemiddeld zo’n €2000 zal kosten. Deze kosten kunt u echter op de lange termijn terugverdienen met de kosten die u bespaart op openbaar laden. Zo kost een slimme laadpaal uiteindelijk minder. Hoeveel het kost om uw elektrische of hybride auto op te laden, dat berekenen we hieronder.
Dynamic Load Balancing
U kunt ook een slimme laadpaal nemen met Dynamic Load Balancing. Je laadpaal houdt dan onder meer rekening met het energieverbruik van andere apparaten in huis. Zo verlaagt u de energiekosten en voorkomt u overbelasting van het elektriciteitsnetwerk.
Hoeveel kost het opladen van je elektrische auto?
Wat de precieze kosten van de laadpaal per kWh zijn, is lastig te zeggen. Dat hangt namelijk niet alleen af van de laadpaal die u laat installeren, maar ook de stroomprijs en uiteraard de kilometers die u per jaar aflegt. Waar we u wel mee kunnen helpen is wat het kost om elektrisch te laden. Daarna geven we u ook nog een voorbeeld van hoeveel zonnepanelen u nodig zou moeten laten installeren voor enkel opladen van uw auto.
Gemiddelde kosten opladen elektrische auto
Gemiddeld heeft een instapmodel elektrische auto een capaciteit van zo’n 60 kWh. Omdat het voor de accu beter is om deze niet volledig vol te laden, maar op 80%, zou dat 48 kWh per laadbeurt zijn. Als we uitgaan van 0,40 cent per kWh, zou dat neerkomen op €19,20 aan laadkosten.
Bij een kleine auto met een bereik van zo’n 200 kilometer per accu, zou u thuis €960 aan elektriciteit betalen om 10.000 kilometer in een jaar te rijden. Zou u 15.000 kilometer rijden, dan zou dat zo’n €1440 zijn.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto?
Hoeveel zonnepanelen u nodig heeft om enkel uw elektrische auto op te laden hangt natuurlijk af van het verbruik van de elektrische auto per kilometer, maar ook hoeveel kilometer u gemiddeld per jaar rijdt. Hieronder vindt u een berekening voor een instapmodel elektrische auto.
Een instapmodel elektrische auto verbruikt zo’n 16,5 kWh per 100 km. Als u 10.000 km in een jaar zou rijden, zou u ook minstens een opbrengst van 1650 kWh nodig hebben. Rijdt u 15.000 km, dan zou dit 2475 kWh aan jaarverbruik zijn.
Om deze kilowattuur met de opbrengst van uw zonnepanelen te dekken, zou in het geval van 10.000 km al 4 zonnepanelen voor de auto nodig zijn. Om 15.000 km te rijden met een instapmodel elektrische auto, zou u minstens 6 zonnepanelen moeten laten installeren om het jaarlijkse stroomverbruik te dekken.